« Materialen

Soepmap

‘Oom Veggie’s soepmap’ waar je als school direct mee aan de slag kunt! Soep is een ideale bereiding om de kinderen in contact te brengen met een grote variatie aan groenten.

Afbeelding kaft

In de map vind je kant-en-klare recepten voor verschillende soepen die thuishoren in een bepaald seizoen (met uitzondering van de zomer). Telkens zijn suggesties gegeven om de soep te koppelen aan fantasiethema’s. Denk maar aan elfensoep, piratensoep, kaboutersoep … Bij de recepten hoort een reeks foto’s waarop de verschillende stappen van het bereiden van de soepen visueel worden voorgesteld, met inbegrip van de voorafgaande en afrondende stappen (handen wassen, tafel schoonmaken,tafel dekken, soep opeten …). Zo kunnen de kleuters zelf de recepten ‘lezen‘.

Voorbeeldpagina Heksensoep

De map kan in de klas zijn dienst bewijzen maar kan ook als klasoverstijgend instrument gebruikt worden. Zo kan er elke maand een andere klas verantwoordelijk zijn voor het bereiden van de soep – de andere klassen kunnen dan lekker en gezond komen smullen!

Foto kokende kinderen